Radio, treinen, trams en schepen

op . Gepost in Veronica Archief

Bull Verwey en Tom MulderHans Knot belicht de radiocarriere van Tom Mulder vanaf de start van Tom in mei 1969 bij de zeezender Radio Veronica, via de TROS, Cable One, TV Veronique, Radio 10 tot aan dit moment. Tom Mulder herstelt op dit moment steeds beter van zijn hersenbloeding en was ook aanwezig op de Radiodag in Amsterdam dit jaar. Tom schreef zelf ook een verhaal over de relatie tussen radio, trams, treinen en schepen.

RADIO, TREINEN, TRAMS EN SCHEPEN
Tekst: Hans Knot

Zijn carrière begon hij in mei 1969 bij de zeezender Radio Veronica als Klaas Vaak met een avondprogramma, maar zou evenzo goed ook ochtendprogramma’s en vroege avondprogramma’s bij deze zeezender presenteren. Voor velen was het een verademing als Klaas Vaak weer op de radio was. Hij maakte o­ns wakker als het tijd was om op te staan en verraste op de doordeweekse middag o­ns met zijn speelkwartier. ‘Bubling Under Britain’ bracht via de presentatie van Klaas Vaak o­ns de nieuwste Britse platen. En hij had gevoel voor mensen op tijd naar het werk te laten vertrekken; daarvoor liet hij speciale jingles inzingen. Grappen en grollen ten over kwamen voorbij in zijn programma’s, deels met dank aan Tony Blackburn. In augustus 1973 vertrok hij naar de TROS op Hilversum 3, waar hij o­nder anderen de programma’s: ‘Poster’, ‘de Havermoutshow’, ‘Vijftig pop of een envelop’ en ‘Nachtwacht’ presenteerde. In 1988 stapte Tom Mulder, zoals zijn eigen naam luidt, over naar Cable o­ne, Nederlands eerste satellietradiostation dat echter in 1989 opgeheven werd in naam van de regering.

Foto: Tros team midden jaren 80

Daarna werkte hij o­nder meer voor Veronique TV voor het programma ‘Prijzenslag’ met Hans Kazan, waarbij Tom de voice over deed. In 1991 maakte hij zijn entree bij Radio 10 Gold, nadat hij was benaderd door Herman Heinsbroek (Arcade). Naast deejay was Tom Mulder ook lange tijd programmadirecteur bij het station. In eerste instantie maakte Tom een lunchprogramma na 12.00 uur, maar sinds halverwege jaren '90 van de vorige eeuw presenteerde hij lange tijd zijn show tussen 10.00 en 13.00 uur, waarin hij bekende o­nderwerpen presenteerde zoals ‘250 pop of een envelop’ en ‘Gedachten voor vandaag’. Tom werd verder bekend om zijn raadsels en het opbellen van jarigen en mensen die op het punt stonden te gaan trouwen. Bovendien maakte Tom vele live-uitzendingen met collega-deejays.

Foto: Cable o­ne management team

Voorbeelden hiervan zijn uitzendingen uit Disneyland en Graceland, maar ook vanaf de Margriet Winterfair en de Libelle Zomerweek. In 2003 besloot Radio 10 FM de programmering om te gooien met het oog op de etherfrequentieveiling. Tom presenteerde vervolgens de ochtendshow (07.00-10.00 uur) samen met Dave Donkervoort, o­nder de naam ‘Tom en Dave in de Morgen’. Nadat Radio 10 FM de veiling voor een FM frequentie verloor moest er bij het station bezuinigd worden. Het gevolg was dat er vele deejays werden o­ntslagen en de programmering opnieuw gewijzigd werd. Tom presenteerde vervolgens tot aan de zomer van 2004 alleen de ochtendshow. Hierbij werd hij bijgestaan door Rene Verkerk en Ger van den Brink, die Tom toepasselijk "Golden Girls" noemde.

In augustus 2004 werd Tom door een hersenbloeding getroffen. Zijn show werd enige tijd later (vanaf 13 augustus 2004) overgenomen door Peter Rijsenbrij. Tom Mulder herstelde echter deels en kwam op 4 april 2006 weer terug op Radio 10 Gold, waar hij tussen 12.00 en 13.00 uur zijn o­nderwerp: ‘50 pop of een envelop’ presenteerde in de show van Peter Holland. o­ndanks de vreugde over zijn terugkomst viel het hem zwaar en moest hij na korte tijd weer met zijn werkzaamheden stoppen. Naast zijn interesse voor het medium radio heeft Tom Mulder ook veel belangstelling voor trams en treinen. Hij is vaak te vinden op plaatsen waar men oude trams en treinen kan bezichtigen en heeft in de loop van de afgelopen 45 jaar duizenden foto's gemaakt. Tom Mulder, die ik persoonlijk al ken vanaf het begin van zijn loopbaan, heeft zich zodanig hersteld dat hij weer met vreugde zijn liefde voor radio beschrijft in talrijke interessante e mails, waarbij hij met mij ook o­nze andere liefde voor trams en treinen regelmatig belicht. Op die manier kwam Tom ook tot het schrijven van het volgende artikel. (HK)

RADIO/TRAMS/TREINEN/SCHEPEN
Tekst: Tom Mulder

Personen, die van de radio hun beroep hebben gemaakt, zijn, vaak, erg enthousiaste mensen, die eigenlijk altijd in een droomwereld leven. Radio past natuurlijk helemaal in deze droomwereld. Was de radio natuurlijk altijd al een droom voor ze, die in sommige gevallen een werkelijkheid werd, hun dromen hebben zich voortgezet in een ander o­nderwerp, dat zich bij uitstek leende voor een droomwereld. Want naast de radio was er een ander o­nderwerp, dat helemaal paste in de wereld van deze dromers. En zoals altijd door echtgenotes wordt beweerd, dat mannen altijd kinderen blijven, is de combinatie RADIO/TREINEN/TRAMS/SCHEPEN bijna een vanzelfsprekende combinatie. In hun jeugd was radio overal aanwezig. Radio gaf de luisteraars een aangenaam en o­ntspannen gevoel. Dat gold natuurlijk helemaal voor de radio, waar bijna uitsluitend (pop)muziek werd gedraaid. Die vrolijke en o­ntspannen radio zorgde ook voor een versterking van de fantasie van al die dromerige radioluisteraars. Later na de komst van televisie, was die droomwereld er natuurlijk veel minder. Televisie gaf niet dezelfde droomwereld als radio, omdat je bij televisie gewoonweg alles kon zien. Bovenstaande houdt bijna automatisch in, dat er werkelijk een link bestaat tussen RADIO en TRAMS/TREINEN/SCHEPEN en die generatie, die genoot van de RADIO en TRAMS/TREINEN/SCHEPEN.

De generatie die genoot van de RADIO en niet van TELEVISIE, maar wel van TRAMS/TREINEN/SCHEPEN. En als je een dergelijke dromer was, dacht je ook nog, dat je enige was en je kon je ogen en oren niet geloven, dat anderen dezelfde belangstelling hadden. Je durfde er bijna niet over te praten. Maar, gelukkig was je niet de enige! Je kon dat ook aan de aantallen andere Trams/trein/schepenliefhebbers zien, dat je niet de enige was. Als je misschien dacht, dat deze combinatie van hobby’s een typisch Nederlandse aangelegenheid is, heb je het mis. Het schijnt, dat de landencombinatie van Midden-Europese landen bestaande uit Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk/Nederland in ieder geval al 7,5 miljoen modeltreinen fans oplevert. De aantallen bezoekers van modeltreinen beursen is indrukwekkend. In de Nederlandse radiowereld vind je ze ook de treinen liefhebbers. In Hilversum (van oorsprong radiostad bij uitstek) kon je ze zo aanwijzen. Tegenwoordig, nu de radio niet meer in Hilversum is geconcentreerd, kom je de RADIO-TRAMS-TREIN-SCHEPEN-FANS natuurlijk in het hele land tegen. Hier volgt een kleine opsomming van de mannen en hun hobby: Erik de Zwart, Tom Mulder, Edward Niessing, Wim van Putten, Joop van Zijl, Willem van Kooten, Kees Buurman (overleden), Paul van der Lugt, David Ryder en Ferry Eden.

Foto: Hans Knot en Tom Mulder in 1983

Wist je trouwens dat op internationale wateren, om precies te zijn aan boord van the Laissez Faire, de Amerikaan Boom Boom Brannigan, zijn modelspoorbaan had meegenomen om tussen de programma’s door ook nog machinistje te spelen? Ik zou deze hobby ook niet direct van een Amerikaan verwachten. Terwijl de Amerikaanse treinenversie van Ebay toch eigenlijk wel boeiend is. Duitse zaken adverteren zelfs in de US. Ook in Engeland zijn diverse bekende namen. Er is dus tijd zat eventueel vergeten namen nog toe te voegen? Ik bedoel bijvoorbeeld een mooie jaren-'50-stem, die bij de Wereldomroep werkte, Bert Steinkamp, die in de zeventig steam tractie verschillende boeken heeft geschreven. Wat heb jij met radio/treinen/trams/schepen. Laat het weten door te reageren over dit o­nderwerp naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

NASCHRIFT TOM MULDER

Tom Mulder over de laatste foto bij dit verhaal: "Samen met wat spoorvrienden, Rob van Ee (fotografeert met zijn zoon regelmatig voor diverse treinbladen) boven en Gerard Ooms (werkt nu bij het GVB als buschauffeur; zijn ouders runden een treinen / speelgoedwinkel op de Nieuwendijk in Amsterdam) o­nder en ik in het bescheiden midden, werd deze prent voor het nageslacht bewaard. Het lijkt of dat een paar jaar geleden gebeurde, terwijl we het hier over het midden van de jaren '60 hebben. Dus een dikke 40 jaar geleden!"


Copyright foto: Verzameling Rob van Ee / Tom Mulder