Het einde van het REM eiland
Zaterdagavond 23 september 2006 is het REM eiland "gelicht". Daar na ging het op transport naar Vlissingen Oost waar het REM eiland zondag rond 12 uur aan kwam. Men verwacht dat het onderstel deze week in Vlissingen aan komt. Jan Parent maakte foto's en schreef een verslag over de gebeurtenissen. Ook van Gert Zomerveld ontvingen we foto's en Juul Geleick stuurde ons een foto van een historische REM / TROS zuidwester.
HET EINDE VAN HET REM EILAND
Tekst en foto's: Jan Parent
Na weken van voorbereidingen werd het zaterdagavond rond zes uur het REM-eiland gelicht. Het werk wordt uitgevoerd door slopersbedrijf Hoondert uit Vlissingen-Oost. Om de klus te klaren is het kraanponton Rambiz uit Antwerpen ingezet. Het maximale hijsvermogen van deze zware jongen is 4000 ton. Het REM-platform weegt "slechts" 300 ton. Voor de Rambiz dus geen enkel probleem. Na het gedeeltelijk losbranden kostte het aanbrengen van twee stalen stroppen de meeste moeite. Het duurde bijvoorbeeld twee uur voordat de eerste strop onder het platform was doorgetrokken. De tweede ging veel sneller.
Aan boord van het kraanschip waren veel medewerkers van Rijkswaterstaat die afscheid kwamen nemen van "hun meetpost". Vanaf 1974 was het REM-eiland jarenlang ingebruik als meetpost voor golfhoogten, weergegevens en dergelijke. Het viel mij op dat veel personeel van RWS nauwelijks iets weet van de historie van het eiland. Sommigen wisten niet wat ze hoorden toen ik vertelde dat het eiland in 1964 juist voor het maken commerciele radio en TV in zee was gezet. Dan hebben we het toch over ruime dertigers en veertigers.
Toen de stroppen eindelijk goed zaten kon het daadwerkelijke hijsen beginnen. Voor de Rambiz een fluitje van een cent. De stroppen kwamen op spanning en met knallend gekraak kwam het platform los van de zes poten die de constructie ruim 42 jaar hadden gedragen. Direkt werd een ponton voor het kraanschip gevaren. De slopers waren nog een uurtje in de weer om allerlei losse leidingen en stukken staal los te branden en vervolgens werd het platform keurig en vrijwel onbeschadigd op het ponton gezet. Daarna kon reis naar Vlissingen beginnen.
Zondag tegen 12.00 uur arriveerde het transport in Vlissingen-Oost. Het REM-eiland ligt nu, onzichtbaar vanaf de openbare weg, op het ponton aan de kade bij de fa. Hoondert. Het blijft daar liggen totdat het kraanschip komt met het onderstel. Daarna wordt met behulp van de Rambiz het platform op de kant gezet. Men is nu in afwachting van het onderstel (jacket) dat ook naar Vlissingen-Oost komt. De verwachting is in de loop van deze week. Van de fa Hoondert heb ik begrepen dat het nog wel even duurt voordat de snijbrander in het REM-eiland gaat. Men sluit niet uit dat zich nog een mogelijke koper aandient. Dat zou mooi zijn. Maar ik vrees van niet.