Het REM eiland en RCA
Wát een avontuur. Nog nooit vertoond. Je zet een booreiland op zee neer, je zet er een antenne van zestig meter op waarmee je met je TV-signalen het land tot Amersfoort bestrijken kunt, en je laat de kijkers zien hoe je een professionele commerciële televisiezender op poten zet. Ik las met een glimlach dat het 'volgend jaar precies 50 jaar geleden is dat de REM-begon'. Dit jaar is het feitelijk in elk geval wel een halve eeuw geleden dat de eerste voorbereidingen begonnen om een televisie-eiland te ontwerpen.
De bouwtekeningen werden gemaakt door Heerema Offshore, een bedrijf dat het REM-eiland als etalagemateriaal zag, voor een branche waarin ze verder de vleugels wilde uitvouwen. Dat lukte nog ook. En de werknemers bij Jo Brandel, een internationale TV-producent, kregen de opdracht om alle hardware voor binnen te kopen: de complete uitzendstraat, met filmprojectors, een diaprojector voor de pauze-slides en een 50 kilowatt zender. En dan allemaal wel zo compact graag, dat het allemaal netjes op een eilandje paste, dat niet groter zou worden dan 10 bij 25 meter.
Ze lieten er de RCA catalogus uit september 1963 voor overkomen. Die is in z'n geheel nog in de American Broadcast Archives te vinden, waarin we de laatste weken met genoegen hebben zitten grasduinen. Met daarin letterlijk álle materiaal dat het jaar erop in kratten op het REM-eiland afgeleverd zou worden. Inclusief twee technici van RCA (zij kwamen zonder krat aan).
Het moet een mooie bestelklus zijn geweest voor de REM-mensen. Doe ons maar een camera, monitoren, doe er een pickup bij en twee recorders. Zo'n stabilizer is ook wel leuk. En, o ja - nog een 'on air'-bordje. graag. Alles valt terug te vinden in de RCA-catalogus. Inclusief de werking van de apparatuur. Een heel bijzonder ding is wel het mengpaneel in de televisiestudio. Zoals je met schuiven op een mengpaneel geluid kunt mixen, deed je dat in 1963 met prisma's voor het beeld. Je zette je filmprojectors en het dia-apparaat met hun lenzen in een donkere sleuf en je kon dan beelden mixen door de lichtsterkte van de apparaten te variëren, it was as simple as that. Lees het maar eens na in de instructies, het wordt mooi uitgelegd door RCA zelf. Grappig was dat RCA op 1 april 1964 een volledig nieuw assortiment introduceerde. Strakke lettertjes, blauwe kasten, mooier vormgegeven. Bij de REM hadden ze dus inmiddels 'yesterday's models'.
In deze selectie scans ook een paar uit de RCA Audio catalogue van 1 april 1964. Die kwam weer op het bureau te liggen van de initiatiefnemers van Radio London. En daar pikten ze de eerste cartmachine van RCA eruit en een mixing audio panel - voor hun eerste boordstudio. We zijn nog op zoek naar de prijslijsten. Die duiken vast wel op, wedden?
Dit is een eerste selectie uit 30 scans die Jelle Boonstra ons stuurde uit de RCA catalogi uit 1963 en 1964. Binnenkort meer op MediaPages!
Tekst & scans: Jelle Boonstra