Interview Look Boden


W: Vertel allereerst eens Look hoe je binnen het radiowereldje terecht bent gekomen, want dat willen de aanwezigen toch vooral weten.
L: Ja, jeugdsentiment zeggen ze want ik zie hier ook alleen maar ‘oude en grijze’ koppen die met zelfde fenomeen zitten, denk ik.. Hoe ik met radio in aanraking ben gekomen is door allereerst dit terug te voeren naar de bekende ziekenomroepen denk ik. In dezelfde tijd studeerde ik aan het Conservatorium in Rotterdam. Tevens hielp ik mijn vader met zijn benzinestation in Papendrecht. Op een gegeven ogenblik kwam daar een zekere Suhandi zijn auto voltanken. Mijn vader kende Hans Oosterhoff en Hans vroeg of mijn vader en ik niet eens langs wilden komen. Hans werkte destijds bij Radio Veronica en deed daar een programma met Indische achtergronden. Ik ben inderdaad een keer met hem meegegaan. Niet veel later vroeg hij of ik niet met hem mee het land in wilde gaan om hier en daar eens wat opnamen te gaan doen. Het ging voornamelijk om optreden van Indische bandjes. Dat heb ik toen gedaan en zo ben ik er een beetje ingerold. Ik heb een jaar of twee dus als freelancer bij Veronica rond gehobbeld.
W: Wat was je ervaring op dat moment.
L: Die bestond voornamelijk uit het verzorgen van geluidsopnamen. In feite, qua presentatie, op dat moment haast niets. Tot op het moment Hans Oosterhoff trouwde met Stella Priest en vertrok naar Curaçao en dat was voorjaar 1966. Hij vroeg me toen om zijn programma over te nemen bij Radio Veronica. Willem van Kooten vond het al lang allemaal best want je moest altijd voor een vervanger zorgen als er iemand wegging. Ik heb daar toen een programma of drie, vier gepresenteerd totdat er in de Telegraaf een artikel stond waarin werd gemeld dat drie Amerikanen naar Nederland waren gekomen en op zoek waren naar deejays voor een nieuwe Nederlandse piratenzender.
W: Je was toen geen deejay op dat moment?
L: Ik was geen deejay maar ik heb gereageerd op dat artikel en mijn ouders wisten van niets. Vervolgens werd ik uitgenodigd naar Amsterdam in Hotel Krasnapolsky te komen en daar werd een sollicitatiegesprek gehouden. Een half uur later kwam Jack Curtis, de programmaleider van Radio Dolfijn naar beneden, waar ik zat te wachten, met de vraag of ik voor hen wilde werken. Ik was wel wat verrast. Met name het feit dat mijn ouders van niets wisten en ik al een half jaar op het conservatorium zat en eigenlijk beloofd had deze studie af te maken, stond ik in een tweestrijd. Ik was 19 jaar en heb mijn ouders gebeld met de vraag naar Amsterdam te komen omdat ik misschien wel een verrassing voor ze had. Ze zijn halsoverkop gekomen en kregen daar het verhaal te horen dat ik dus voor een nieuwe zeezender – naast Radio Veronica, kon komen werken. Er was op dat moment nog geen naam voor het station bekend. Er was onderzoek gedaan op de Nederlandse markt of het nut had een tweede zeezender te beginnen. Wel had ik snel door dat het om een voortzetting ging van Swinging Radio England, dat al enige tijd voor de Britse kust actief was. Mijn moeder was fanatiek en die zei dat wanneer ik mijn studie zou voort zetten aan boord van het zendschip, dat ze het best vond. Jack Curtis zei me dat ik mijn contrabas mee mocht nemen aan boord, maar dat is er nooit van gekomen. Ik ben dus aan boord gegaan, zo rond 11 november en op 14 november 1966 is Radio Dolfijn als eerste easylistening station, naar voorbeeld van Britain Radio en Radio 390, in de lucht gekomen.
W: Hoe zijn ze aan die naam gekomen?
L: Er is een enquête geweest onder een deel van de Nederlandse bevolking. Ik denk bij zo’n 200 à 300 mensen. Ik kan het juiste aantal niet noemen omdat ik er niet bij betrokken ben geweest. De vraag was onder welke naam een nieuw radiostation zou moeten gaan werken. Men had de ondervraagden een papier met daarop een aantal namen, voornamelijk met de zee te maken, voorgelegd en gevraagd wat men dacht dat de meest herkenbare naam zou zijn. Radio Dolfijn kwam daar als belangrijkste uit.
W: Wat deed je precies bij Radio Dolfijn?

W: Hoe was nu eigenlijk zo’n dagindeling in die tijd?

W: Het station heeft dus twee verschillende namen gehad, heeft het daarom ook verschillende eigenaren gehad. Heb je daar iets van meegekregen?
L: Dat er verschillende eigenaren zijn geweest betwijfel ik. Wel hoorden wij wel eens de naam van


W: Het huidige Radio 227 is niet vergelijkbaar met het Radio 227 van toen.
L: De enige echte affiniteit die er bestaat is dat ondergetekende eigenaar is van het huidige station en toendertijd deejay was op het toenmalige station.

L: In 1995 belde Ad Bouman me en vroeg me voor een programma over zeezenders. Ik ben toen gegaan en ja het begon toen allemaal een beetje te kriebelen na dertig jaar andere zaken te hebben gedaan. Een aantal jaren later kregen we het Radio 192 gebeuren en daar ben ik een aantal malen geweest en tevens een paar keer een uurtje gepresenteerd bij ‘Muziek uit Zee’ in IJmuiden en op een gegeven ogenblik werd ik andermaal gevraagd door Ad om bij Radio 192 een programma te doen over de Laissez Faire periode. Ik ben me gaan voorbereiden maar het programma werd steeds maar uitgesteld. ongeveer tegelijkertijd liep een jeugdvriend van mij, die ook die hele periode heeft meegemaakt, bij toeval tegen een softwareprogramma opw waarmee we een eigen radiostation zouden kunnen beginnen. Vervolgens hebben we dat bepaalde software programma aangeschaft om het station deels op de laten draaien. We kwamen er toen al vrij snel achter dat Nederland vol met regeltjes zit en we allerlei toestemmingen en vergunningen moesten hebben. Hier ben ik al een half jaar mee bezig

W: Wat is de verwachting dat jullie in Nederland kabeldekkend zijn en hebben jullie ook een aantal vaste luisteraars in gedachten?
L: We hebben een tijdspad uitgezet, dat voor het grote deel afhangt van het adverteerders verhaal. We zitten nu in een slechte periode, zo is het gewoon. Economisch zegt men dat het slecht gaat, maar het gaat helemaal niet slecht.Dat wordt ons alleen maar aangepraat uit het

W: Dus men moet maar op de site gaan luisteren?
L: Inderdaad www.radio227.nl en via deze site kun je uiteraard alle informatie krijgen, je kunt me bereiken via e mail. Op die site staat ook allerlei historische informatie. Ik ben er nog lang niet klaar mee en ik hoop ook in een nieuw programma, op de zaterdagavond van acht tot tien uur, heel veel informatie over Radio Dolfijn en Radio 227 maar tevens ook over alle andere zeezenders die er zijn geweest te brengen. onze doelgroep is ook eigenlijk de groep die in 1966 en 1967 en de jaren daarna naar de radio luisterden en natuurlijk het voeren van het easy listening format. Ook wil ik graag nog melden dat een aantal van de deejays van Radio 227 van de eerste periode, dan praat ik ondermeer over Paul van Gelder die toendertijd ‘Harky’ heette, Thijs Lieffering programma’s presenteren of dat nog gaan doen. Ook Jos van Vliet heeft dit toegezegd nog eens te doen. Ik hoop dat Lex het ooit een keer zal doen en ik had deze week nog contact

W: Misschien wat vragen uit de zaal?
Toehoorder 1: Waarom is er niet gekozen voor de naam Radio Dolfijn?
L: Heel simpel te beantwoorden. Ook de Nederlandse Antillen zit heden ten dage een station met de naam Radio Dolfijn. Ik weet niet of die naam geregistreerd staat maar ik wil geen affiniteit met collega radiostations opbouwen. Natuurlijk hebben we dat logo van Dolfijn van vroeger. Ik heb het nagetrokken en het was van niemand meer en dus opnieuw laten registreren en dat zelfde geldt voor de naam Radio 227, de golflengte op de middengolf waar we destijds op hebben uitgezonden.
Toehoorder 2: Kun je nog iets meer vertellen over het format qua muziek?

Toehoorder 3: Hoe gaan de avonden er op het station uitzien?
De avondinvulling gebeurt deels via specials. Die zijn nog niet helemaal compleet. De vrijdagavond moeten we bijvoorbeeld nog invullen. Op de zaterdagavond komt er dus dat programma ‘Laissez Faire’ dat dus wat nostalgisch wordt. Op de maandagavond hebben we een programma uitsluitend met muziek van voor de jaren zestig. Dinsdagavond zit Paul van Gelder er met ‘Muziek en toch luister je even’ met daarin Americana, Doo wop, Country. Alles doorelkaar maar toch echt gericht op een bepaalde doelgroep. Op de woensdagavond is er het programma ‘Starnight’ waarin een special van een bepaalde artiest. De ene keer is het Rob de Nijs, de andere keer ‘noem ze maar op’. De donderdagavond special is ‘Giddy up Country’. Dat is van Ton Polderman en geheel gevuld met country en western. Voor de vrijdagavond staat gepland de Cubaanse en Zuid Amerikaanse muziek. Dit zal worden gedaan door Thijs Lieffering. Dit zit echter een half jaar per jaar op Bali en is nu tijdelijk weer vertrokken. Op de zondagavond is er ruimte voor lichte jazz, vooropgesteld dat daar ook heel veel Peggy Lee en het soort muziek van Louis Amstrong door heen komt. Het is dus niet echt extreme Jazz. In de studio kunnen we ook zien hoeveel internetluisteraars zijn. We kunnen ook zien uit welke plaatsen ze komen. En heel opmerkelijk is dat op die avonden alle internetverbindingen in gebruik zijn. Een recent onderzoek gedaan in opdracht van de Hilversumse omroepen stelt dat wanneer je één internetluisteraar hebt er 10.000 luisteraars in werkelijkheid tegenover staan. Iedere week krijgen we er steeds meer luisteraars bij. Het ontbreekt nog een beetje aan naamsbekendheid. Maar goede PR kost natuurlijk ook erg veel geld en moet dus ook langzaam worden opgebouwd. Overdag hebben we gewoon lekkere ingevulde programma’s. Ik zit zelf van half vijf tot half zeven en ik probeer de mensen te vermaken. Tussen twaalf en half drie in de middag is er nog een programma met Eric de Ruiter. Vrijdags zitten we helemaal vol met een aantal presentatoren. Zaterdags, en dat is ook onderzocht, is zo’n dag dan zijn er weinig directe luisteraars. We hebben dan ook gevraagd hoe men zo’n programma ingevuld wensten te hebben. Non stop was het antwoord want ze staan de auto te wassen en dergelijke zaken. En dus dat hebben we gedaan tot op heden. Dat wil niet zeggen dat we dit eeuwig zo zal blijven want onderzoek blijft gepleegd worden. Want je moet je steeds blijven aanpassen aan datgene de luisteraar wenst.
Toehoorder 4: Ik vraag me af waarom er niet voor de 1332 kHz is gegaan dan was de call Radio 227 tenminste dekkend geweest.
L: Je kan natuurlijk wel kiezen maar dan moet je meedoen met de veiling. Wij zijn heel bewust aan de gang gegaan door in eerste instantie niet te kiezen voor een middengolffrequentie. Dat kost niet alleen een gigantisch vermogen om Nederland dekkend te krijgen maar tevens een gigantische hoeveelheid geld. Ook moet er ontzettend veel gedaan worden om aan de nodige vergunningen te komen. Voordat het zover is ben je echt heel veel verder in de tijd. Ik kan wel zeggen dat we nog met een tweetal rechtszaken tegen het Ministerie van Economische Zaken bezig zijn inzake twee frequenties die er zijn maar die niet zijn ingezet tijdens de veiling. Formeel conform de wet zouden we daar wel recht op kunnen hebben omdat wij als eerste hiervoor bij EZ hebben aangeklopt ten tijde dat de wet nog niet veranderd was. Het gaat om twee regionale frequenties. Er is binnenkort een hoorzitting over en wie weet wat er nog uitkomt. Wie weet hoe een koe een haas vangt. Ik woon in de Betuwe en ik zie hoe regelmatig dit gebeurt maar ga het lekker niet vertellen.
W: Wel een heel mooi uitzicht in de Betuwe.
L: Ja, jij kunt het weten want Wim heeft een aantal maanden op de zondagmiddag programma’s bij ons gedaan vanuit de studio en zat hij te genieten van het uitzicht en vergat hij gewoon zijn programma te doen.
W: Mag ik je bedanken voor je aanwezigheid.
L: Graag gedaan, ik hoop dat de aanwezigen veel zullen gaan luisteren en is het niet via de kabel dan wel via www.radio227.nl
FOTO'S
1 Look Boden bij Radio Dolfijn
2 Look Boden bij de Radiodag 2004
3 Dek Laissez Faire
4 Thijs Liefering
5 Rob Klaasman
6 Luchtfoto Laissez Faire
7 t/m 10 Laissez Faire in Zaandam voor herstel werkzaamheden, voorjaar 1967
11 Jos van Vliet
Copyright foto's: Hans Knot en Look Boden archief
Copyright foto's 7 t/m 10: Nico Huijg