Waar is de Volans gebleven?
Recentelijk kwam de vraag binnen of we ook wisten waar de Volans was gebleven. Het schip is een aantal malen ingezet in de zeezendertijd. Ondermeer in 1971 bij het blussen van de brand op de MEBO II en tijdens de raid op Radio Caroline in augustus 1989. De Volans werd gebouwd als de Lady Anita in 1965 als bevoorradingsschip op de Verolme Shipyards in Leusden. Het schip maakte haar eerste reis in juli van dat jaar voor haar eigenaar Offshore Marine Services in Rotterdam.
Het schip werd tevens ingezet voor de zusteronderneming Offshore Services UK Ltd. Later werd het schip overgedaan aan de International Offshore Services, waarbij het schip was geregistreerd in het goedkope vlaggenland Liberia, met als thuishaven Monrovia. In 1970 kwam het schip in handen van Rijkswaterstaat in Den Haag en werd het herdoopt tot MV Volans. In 1992 werd het schip van de hand gedaan aan Roel Feenstra in Den Helder, die het een jaar later doorverkocht aan de onderneming Seaworx uit Den Helder. Maar we zijn nog niet aan het einde van de eigenaren want in mei 1997 werd het andermaal verkocht en wel aan Galere Ltd met als thuishaven Kingstown op St. Vincent. Drie jaar later werd het schip verkocht aan de huidige eigenaar, the Saigon Shipyard Ltd in Vietnam. Dus als je het schip nog eens wil bezoeken dan wordt het een duur reisje boeken.
Tekst: Hans Knot
Foto: de Volans (Copyright: Leendert Vingerling)
Het schip werd tevens ingezet voor de zusteronderneming Offshore Services UK Ltd. Later werd het schip overgedaan aan de International Offshore Services, waarbij het schip was geregistreerd in het goedkope vlaggenland Liberia, met als thuishaven Monrovia. In 1970 kwam het schip in handen van Rijkswaterstaat in Den Haag en werd het herdoopt tot MV Volans. In 1992 werd het schip van de hand gedaan aan Roel Feenstra in Den Helder, die het een jaar later doorverkocht aan de onderneming Seaworx uit Den Helder. Maar we zijn nog niet aan het einde van de eigenaren want in mei 1997 werd het andermaal verkocht en wel aan Galere Ltd met als thuishaven Kingstown op St. Vincent. Drie jaar later werd het schip verkocht aan de huidige eigenaar, the Saigon Shipyard Ltd in Vietnam. Dus als je het schip nog eens wil bezoeken dan wordt het een duur reisje boeken.
Tekst: Hans Knot
Foto: de Volans (Copyright: Leendert Vingerling)