Historie Capital Radio
Hans Schouten stuurde ons een uitgebreide mail met de historie van de zeezender Capital Radio "als aanvulling op de historie van de zeezenders op MediaPages", aldus Hans. Capital Radio zondt uit vanaf het schip King David voor de Nederlandse kust. De eerste testuitzending ging op 1 mei 1970 de lucht in. Op 10 november 1970 sloeg de King David van haar ankers en strandde bij Noordwijk. Op 13 november 1970 werd het schip vlot getrokken maar de organisatie kon deze kosten niet meer betalen.
HISTORIE CAPITAL RADIO
Bron: Hans Schouten
De voorbereidingen voor Capital Radio begonnen in augustus 1969. Tegen het eind van het jaar werd voor 20.000 gulden een trawler van 128 ton, de Twee Gezusters, gekocht. Het zou dienst doen als tender voor het nieuwe station onder de naam Kangeroo. Voor 25.000 gulden werd in Groningen een ander schip gekocht. Het was de Zeevaart, een coaster van 359 ton, gebouwd in 1938 bij de Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen.
Dit schip zou als zendschip gaan fungeren en werd naar Zaandam gebracht om daar als zodanig te worden uitgerust. Veel van de apparatuur van het nieuwe station was vroeger door Radio 270 gebruikt, onder andere de zender. Toen deze naar Nederland gebracht zou worden stak de Britse overheid daar een stokje voor. Inderhaast werden bij een legerdump vier jeeps gekocht, die samen met de zender aan boord werden gebracht. Dit alles zou bestemd zijn voor een ontwikkelingsproject in Zuid Amerika. Zo kwam alles toch nog in Zaandam en kon de zender worden ingebouwd.
De Zeevaart kreeg nu ook een andere naam: King David en ze werd geregistreerd in Lichtenstein. Daarmee werd ze het eerste schip dat onder de Lichtensteinse vlag voer. De zender was eigendom van The International Broadcasting Society met als leidinggevende figuren Timothy Thomasson en Berthe Beydals. Het hoofdkantoor was gevestigd in Lichtenstein. Dat was vooral met het oog op de belastingen.
Capital Radio gebruikte in tegenstelling tot alle andere zeezenders geen rechtopstaande maar een ringvormige antenne. Deze mast, een zogenaamde Discontinuity Rig Radiator van 67 meter lang, was speciaal ontworpen door een vriend van Paul Harris. Deze cirkelantenne was echter niet al te stevig en zou Capital Radio nog heel wat moeilijkheden bezorgen. Op 25 april 1970 verliet de King David Zaandam en voer de zee op. Na wat problemen met de mast keerde het schip terug naar Nederland, maar op 1 mei lag de King David weer op zee. Diezelfde dag nog werd de eerste test uitgezonden: een tape van de BBC Worldservice. De officiele tests begonnen op 14 juni 1970 toen het zendschip buiten Noordwijk lag. Wegens allerlei problemen had de zender nooit meer vermogen dan 1 kilowatt. Ondanks dat was het station vrij goed te ontvangen in Nederland, Belgie en de graafschappen rond Londen in Engeland. De eerste officiele uitzending ging de ether in op 1 september 1970.
Op 9 september ging Capital Radio uit de ether na opnieuw problemen met de mast. De tender Kangaroo kwam het nieuws brengen dat de King David voor reparaties naar Nederland moest komen. Er werd geprobeerd de twee ankers te lichten, hetgeen niet lukte. Besloten werd om de kettingen dan maar door te branden. Hiermee werd begonnen op 11 september. Eén ketting ging zonder problemen door maar de tweede gaf moeilijkheden. Plotseling begint een kabel af te rollen en matroos Arie van der Bent raakt daarbij zwaar gewond aan zijn voet. Hij werd opgehaald met een marinehelikopter, die hem naar het ziekenhuis bracht. Daar werd zijn voet geamputeerd. Op 8 oktober waren de reparaties aan de King David klaar. De antenne was gerepareerd en nieuwe ankers waren bevestigd. Na een paar uur uitzenden brak de zendmast echter. Nieuwe reparaties werden uitgevoerd en Capital Radio was terug in de lucht. In het vakblad Ariadne werd gemeld: "Voorlopig is er geen kans meer dat de zender zal zwijgen. Capital is van plan in elk geval net zo lang te blijven als Veronica." Het mocht echter niet zo zijn.
In de Novemberstorm van 10 november 1970 rond twee uur ontdekt de kapitein van de King David dat het schip van zijn ankers is geslagen en op drift is en er is niemand aan boord die de motoren kan starten, er wordt geprobeerd een noodanker uit te werpen, maar die kan het zendschip niet staande houden. Om 03:53 uur ontvangt Scheveningen Radio de volgende mededeling: "Five miles abeam Noordwijk, drifted from anchorage, engine broken down. Require tug." Om vijf uur is het schip nog een halve mijl van het strand af en weer een half uur later zit het al vast op het strand, 200 meter van het Palace Hotel. De bemanning blijft aan boord tot het schip stevig vast zit.
Roosje, Paul Harris en ik zelf (Hans Schouten) zijn op 10 november naar Noordwijk geweest. Om 15:00 uur op de dertiende november 1970 trekt de sleper Hector van Wijsmuller de King David vlot.
De kosten kan IBS niet betalen en de King David wordt aan de ketting gelegd. In 1971 gaat het IBS failliet en de King David wordt publiekelijk verkocht.
In 1972 is de boot verkocht. Nog jaren heeft het als grintschip dienst gedaan, en werd tot in in 1983 gebruikt als opslagplaats. Toen werd de bovenbouw afgebroken waarna het gebruikt werd als drijvende kade. In 1994 werd het tot zinken gebracht waarna ze gebruikt werd als oefenplaats voor duikers uit Nijmegen.
Timmy Thomasson is op 7 oktober 2008, na een langdurig ziekbed, overleden. Timmy Thomasson was de man achter de zeezender Capital Radio. Timmy Thomasson was Canadees van geboorte maar woonde geruime tijd in Nederland.
CAPITAL RADIO
Taal: Nederlands / Engels
Uitzendingen: 1 mei 1970 - 9 november 1970
Frequentie: 270 meter, 1115 kHz middengolf
Zender: 10 KW (maximum)
Eigenaar: International Broadcasters Society, Liechtenstein
Adres: Capital Radio, Bussum, The Netherlands
Dit is Capital Radio
{audio}http://www.mediapages.nl/audio/capital.mp3{/audio}
KLIK HIER voor de uuropener van Capital Radio (wav file)
KLIK HIER voor een video van Capital Radio (YouTube)
Bron van alle gegevens op deze pagina: Hans Schouten
Foto zendschip King David: Jingleweb
HISTORIE CAPITAL RADIO
Bron: Hans Schouten
De voorbereidingen voor Capital Radio begonnen in augustus 1969. Tegen het eind van het jaar werd voor 20.000 gulden een trawler van 128 ton, de Twee Gezusters, gekocht. Het zou dienst doen als tender voor het nieuwe station onder de naam Kangeroo. Voor 25.000 gulden werd in Groningen een ander schip gekocht. Het was de Zeevaart, een coaster van 359 ton, gebouwd in 1938 bij de Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen.
Dit schip zou als zendschip gaan fungeren en werd naar Zaandam gebracht om daar als zodanig te worden uitgerust. Veel van de apparatuur van het nieuwe station was vroeger door Radio 270 gebruikt, onder andere de zender. Toen deze naar Nederland gebracht zou worden stak de Britse overheid daar een stokje voor. Inderhaast werden bij een legerdump vier jeeps gekocht, die samen met de zender aan boord werden gebracht. Dit alles zou bestemd zijn voor een ontwikkelingsproject in Zuid Amerika. Zo kwam alles toch nog in Zaandam en kon de zender worden ingebouwd.
De Zeevaart kreeg nu ook een andere naam: King David en ze werd geregistreerd in Lichtenstein. Daarmee werd ze het eerste schip dat onder de Lichtensteinse vlag voer. De zender was eigendom van The International Broadcasting Society met als leidinggevende figuren Timothy Thomasson en Berthe Beydals. Het hoofdkantoor was gevestigd in Lichtenstein. Dat was vooral met het oog op de belastingen.
Capital Radio gebruikte in tegenstelling tot alle andere zeezenders geen rechtopstaande maar een ringvormige antenne. Deze mast, een zogenaamde Discontinuity Rig Radiator van 67 meter lang, was speciaal ontworpen door een vriend van Paul Harris. Deze cirkelantenne was echter niet al te stevig en zou Capital Radio nog heel wat moeilijkheden bezorgen. Op 25 april 1970 verliet de King David Zaandam en voer de zee op. Na wat problemen met de mast keerde het schip terug naar Nederland, maar op 1 mei lag de King David weer op zee. Diezelfde dag nog werd de eerste test uitgezonden: een tape van de BBC Worldservice. De officiele tests begonnen op 14 juni 1970 toen het zendschip buiten Noordwijk lag. Wegens allerlei problemen had de zender nooit meer vermogen dan 1 kilowatt. Ondanks dat was het station vrij goed te ontvangen in Nederland, Belgie en de graafschappen rond Londen in Engeland. De eerste officiele uitzending ging de ether in op 1 september 1970.
Op 9 september ging Capital Radio uit de ether na opnieuw problemen met de mast. De tender Kangaroo kwam het nieuws brengen dat de King David voor reparaties naar Nederland moest komen. Er werd geprobeerd de twee ankers te lichten, hetgeen niet lukte. Besloten werd om de kettingen dan maar door te branden. Hiermee werd begonnen op 11 september. Eén ketting ging zonder problemen door maar de tweede gaf moeilijkheden. Plotseling begint een kabel af te rollen en matroos Arie van der Bent raakt daarbij zwaar gewond aan zijn voet. Hij werd opgehaald met een marinehelikopter, die hem naar het ziekenhuis bracht. Daar werd zijn voet geamputeerd. Op 8 oktober waren de reparaties aan de King David klaar. De antenne was gerepareerd en nieuwe ankers waren bevestigd. Na een paar uur uitzenden brak de zendmast echter. Nieuwe reparaties werden uitgevoerd en Capital Radio was terug in de lucht. In het vakblad Ariadne werd gemeld: "Voorlopig is er geen kans meer dat de zender zal zwijgen. Capital is van plan in elk geval net zo lang te blijven als Veronica." Het mocht echter niet zo zijn.
In de Novemberstorm van 10 november 1970 rond twee uur ontdekt de kapitein van de King David dat het schip van zijn ankers is geslagen en op drift is en er is niemand aan boord die de motoren kan starten, er wordt geprobeerd een noodanker uit te werpen, maar die kan het zendschip niet staande houden. Om 03:53 uur ontvangt Scheveningen Radio de volgende mededeling: "Five miles abeam Noordwijk, drifted from anchorage, engine broken down. Require tug." Om vijf uur is het schip nog een halve mijl van het strand af en weer een half uur later zit het al vast op het strand, 200 meter van het Palace Hotel. De bemanning blijft aan boord tot het schip stevig vast zit.
Roosje, Paul Harris en ik zelf (Hans Schouten) zijn op 10 november naar Noordwijk geweest. Om 15:00 uur op de dertiende november 1970 trekt de sleper Hector van Wijsmuller de King David vlot.
De kosten kan IBS niet betalen en de King David wordt aan de ketting gelegd. In 1971 gaat het IBS failliet en de King David wordt publiekelijk verkocht.
In 1972 is de boot verkocht. Nog jaren heeft het als grintschip dienst gedaan, en werd tot in in 1983 gebruikt als opslagplaats. Toen werd de bovenbouw afgebroken waarna het gebruikt werd als drijvende kade. In 1994 werd het tot zinken gebracht waarna ze gebruikt werd als oefenplaats voor duikers uit Nijmegen.
Timmy Thomasson is op 7 oktober 2008, na een langdurig ziekbed, overleden. Timmy Thomasson was de man achter de zeezender Capital Radio. Timmy Thomasson was Canadees van geboorte maar woonde geruime tijd in Nederland.
CAPITAL RADIO
Taal: Nederlands / Engels
Uitzendingen: 1 mei 1970 - 9 november 1970
Frequentie: 270 meter, 1115 kHz middengolf
Zender: 10 KW (maximum)
Eigenaar: International Broadcasters Society, Liechtenstein
Adres: Capital Radio, Bussum, The Netherlands
Dit is Capital Radio
{audio}http://www.mediapages.nl/audio/capital.mp3{/audio}
KLIK HIER voor de uuropener van Capital Radio (wav file)
KLIK HIER voor een video van Capital Radio (YouTube)
Bron van alle gegevens op deze pagina: Hans Schouten
Foto zendschip King David: Jingleweb