Bedrijfsleven steunde Veronica
In 1974, het jaar dat de zeezender Veronica moest verdwijnen, steunden vele bedrijven Radio Veronica. Minister van Doorn van CRM had daarna diverse pogingen gedaan om Veronica niet tot het omroepbestel toe te laten. Maar op 2 september 1975 kreeg Veronica het bericht dat ze toch was toegelaten tot het omroepbestel als aspirant omroep. In de week erna verscheen een speciale editie van het Veronicablad met wederom veel steunbetuigingen van het bedrijfsleven. Hans Knot blikt terug.
BEDRIJFSLEVEN STEUNDE VERONICA
Tekst: Hans Knot
Op zoek naar een totaal ander onderwerp uit 1975 in mijn archief kwam ik materiaal tegen dat een heel duidelijk tijdsbeeld geeft aan de enorme banden die de directie van de toenmalige zeezender Radio Veronica, vooral in de begin jaren zeventig van de vorige eeuw, had opgebouwd binnen de commerciële adverteerders wereld.
Al eerder had een groot deel van dezelfde ondernemingen steun betuigd toen, op 31 augustus 1974, het station de zee diende te verlaten en er een einde kwam aan de uitzendingen op de 538 meter. Het werd stil.
Maar in de week na de sluiting van Radio Veronica kwam er een speciale aflevering van het Veronicablad uit, waarin niet alleen de verhalen in woord en beeld, inzake de laatste uitzending, waren te zien maar ook een groot aantal bedankadvertenties van bedrijven die hadden geadverteerd op het station, maar tevens ook van de vele platenmaatschappijen die hun producten op het station hadden kunnen laten draaien.
In 1975 kwam op dinsdag 2 september een goede boodschap binnen op het kantoor van de VOO, de Veronica Omroep Organisatie, die was opgericht met als doel Nederlanders wakker te schudden lid te worden en op die manier de nieuwe Veronica een plek te laten krijgen binnen het publieke omroepbestel.
Even voor vier in de middag van die bewuste 2e september 1975, en na lang wachten, veranderde de stemming binnen het aanwezige team van somber en mistig in een uitgelaten feestvreugde. De flessen champagne konden worden ontkurkt. Vanuit Den Haag was het goede bericht gekomen dat de VOO kon worden voortgezet en er een nieuw lood aan het omroepbestel was toegevoegd.
Met andere woorden: de VOO kreeg zendtijd al was het eerst maar als aspirant C omroep. Op de zondag na de Kerstdagen 1975 was de officiële start van de VOO, die synchroon ging met de opening van het toen ook nieuwe klassieke radionet, dat onder de naam Hilversum 4 werd geopend.
Veronica, zoals de VOO nog steeds in de volksmond werd genoemd, had genoeg betalende en volgens de wet geldende leden, om omroep te mogen worden genoemd. De toenmalige minister van Doorn van CRM en zijn ambtenaren, hadden vaak genoeg geprobeerd, via allerlei afwijzingen, de VOO een voet dwars te zetten.
Zo telden leden onder de 18 jaar, die geen kijk en luistergeld betaalden, maar wel lid waren geworden van de VOO, niet mee bij de telling van het aantal leden van de VOO.
Maar gelukkig was het team wel op de 2e september 1975, gevolgd door een editie van het Veronicablad, waarin het feest werd gevierd. In het eerste nummer als officiële omroep werd door tal van adverteerders een ode gebracht aan de nieuwe omroep, waaruit andermaal een grote groep adverteerders die eerder op de zeezender adverteerden en zich als een pact achter de organisatie schaarden.
Ruim 33 jaar na dato lijkt het me een goed idee een indruk te geven van de diverse adverteerders die destijds acte de presence gaven.