Herinneringen aan de hitparade van Radio Luxembourg

DE HITPARADE VAN RADIO LUXEMBOURG
Tekst: Hans Knot
Zes jaar nadat ik het lange verhaal over de Nederlandstalige uitzendingen van Radio Luxembourg, drie jaren uit de verloren geschiedenis van Radio Luxembourg (1960-1962), wereldkundig had gemaakt via www.soundscapes.info, kreeg ik andermaal één van de vele reacties op dit verhaal. Ik schreef destijds al dat ik blij was zelf gelukkig wel genoeg had bewaard uit die vroege dagen, maar dat er van archivering vanuit de organisatie van Radio Luxembourg totaal geen sprake was. Datgene ikzelf had is inmiddels ter beschikking gekomen van het archief van de gezamenlijke omroepen in Hilversum. De Nederlandstalige organisatie van Radio Luxembourg was in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zowel actief vanuit Amsterdam, Brussel en de hoofdstad van Luxemburg. De internationale afdeling had ook studio’s aan de Hertfordstreet in de wijk Mayfair in Londen.
De vraag die deze keer voorbij kwam, is de afgelopen jaren dermate vaak gesteld dat ik gemeend heb er een informatief stukje over te kunnen schrijven, gekoppeld aan mijn eigen beleving van ‘De Hitparade’. Vele van de voormalige luisteraars van de Nederlandstalige, of moeten we ‘Vlaamstalige’ uitzendingen van Radio Luxembourg zeggen, denken dat op de één of andere manier gedacht is aan overleving van de geschiedenis van de hitlijsten, dan wel hitlijstjes van Radio Luxembourg. Ikzelf kan me niet herinneren dat in de publicaties van de Vriendenclub van ‘het station van de sterren’ er ooit een afdruk gestaan heeft van een hitlijst. Bovendien had ikzelf in die tijd, de vroege jaren zestig, nog niet de drift om de wekelijkse hitlijstjes te beluisteren en daarbij zelf een lijstje te maken. Daar kwam in 1965 verandering in toen een ander radiostation, Veronica, de Top 40 ging uitzenden, gekoppeld aan de uitgave van een gedrukt exemplaar van dezelfde hitlijst.
In Nederland was er van een vaste reguliere publicatie van een hitlijst sprake vanaf week twee in het jaar 1965, toen het eerste, gedrukte exemplaar van de Veronica Top 40 verscheen.. Wees nu eens eerlijk, hoe snel wist je – niet veel later - de weg te vinden naar je lokale platenzaak voor een exemplaar van de gedrukte versie? Ikzelf was iedere donderdag redelijk snel in het bezit van de Top 40 daar ik van eigenaren van de twee zaken, waar ik destijds redelijk vaak frequenteerde, wist wanneer de postbode langs kwam met het pakket te verspreiden exemplaren ‘van de enige echte’. En bovendien was ik iedere donderdagmiddag al om 12 uur vrij van de Middelbare School om mijn huiswerk optimaal te kunnen maken. Dat betekende in ieder geval iets anders dan voor de gemiddelde scholier, namelijk ‘Op de fiets naar de binnenstad van Groningen.’
U vraagt om een nadere verklaring? Wel het waren twee zaken in de stad Groningen, waarbij menig ‘Stadjer’ zoals we onszelf noemen, niet omheen konden , als het ging om het kopen van vinyl in die tijd. Even denken, 1965, wat was de prijs van een single? Ik denk dat rond die tijd er f 3,95 voor werd betaald. The Motions en het nummer ‘Wasted Words’ werd door mij als single aangeschaft bij Muziekhuis Hemmes, later steevast Roel Hemmes genoemd. Maar 1965 was nog zijn vader de leider in de zaak, hoornen bril, stijf in het donkere pak, en op elke gekochte single, EP of LP, standaard een kleine donkerrode sticker met daarop de tekst ‘Muziekhuis Hemmes’. Immers was het een must om te zien waar de plaat was aangekocht. Vaste directe concurrent in het Groningse was Muziekhuis Vink aan de Heerestraat. Ook daar een strenguitziende ‘Vader’ die zijn, in dit geval zonen, het vak later aanleerde. Idem dito een sticker op de vinyl aankoop. Bart en Maarten runnen inmiddels al decennia lang de Muziek Speciaal Zaak.
Toch kan ik niet om een derde zaak heen die zich niet veel later aanbood, genaamd ‘Muziekhuis Boverhof’. De zaak handelde in singles, speelautomaten, muziekboxen en tweedehands singles. Gevestigd aan het Schuitendiep te Groningen, was het op een bepaald moment de vaste stek met een bepaald aantal deejays uit het regionale circuit om er wekelijks bij te praten, voorzien van koffie door mevrouw Boverhof geserveerd. Uiteraard wist ze dat we allemaal nieuwe producten zouden kopen en bovendien een greep zouden nemen, tegen betaling, uit de tientallen bakken met tweedehands platen. Men had speciale contracten met bars, cafés en discotheken, waarbij singels terug kwamen binnen de firma Boverhof als de vooraf afgesproken draaiperiode was verlopen. Singles ingekocht op waarde van de Veronica Top 40. Nee, dus niet de Radio Luxembourg hitlijstjes.
Ikzelf draaide eind jaren zestig pas in een discotheek maar vulde in de mid jaren zestig al wekelijks, in opdracht van de eigenaar van een kroeg in de binnenstad van Groningen, de bij de firma Boverhof gehuurde jukebox. Zo kon het gebeuren dat ik ’s middags de nieuwste singles haalde bij Boverhof, ingekocht via de nieuwste gedrukte versie van de Veronica Top 40 (met in 1969 ook de Tipparade op de achterkant). Rond een uur of negen in de avond installeerde ik allereerst de nieuwe singles (6 per week) in de jukebox van de Disney Bar in de Pelsterstraat, eigendom van Kees Dekker. Ik nam de uitgespuwde exemplaren mee naar huis, maakte mijn keuze en betaalde Boverhof een kleine bijdrage. Maar nog steeds was er, naast de gedrukte exemplaren van de Veronica Top 40, geen enkel spoor van andere gedrukte hitlijsten die een rechtstreekse relatie tot een radiostation hadden en zeker niet van die van Radio Luxembourg, waarover de vraag van Co Timmermans, genoemd in het begin van dit verhaal, over ging.








Maar in de periode na 1975 was er echt geen melding van de hitlijst van Luxembourg in gedrukte vorm terug te vinden.En eigenlijk ook wel logisch want de eens redelijk grote populariteit van het station was naar een dieptepunt gezakt mede dankzij de eerdere enorme successen van de zeezenders Radio Noordzee en Radio Veronica. Opmerkelijk is dat de Nederlandstalige Radio Noordzee in 1971 was opgericht vanuit het Strengholt-concern, waarbij de eerder genoemde Guus Jansen jr inmiddels ook werkzaam was. Maar ook beide zeezenders verdwenen in 1974, door de kracht van de wetgever. De Veronica Top 40 bleef echter, doordat de publicatie werd overgenomen door de Stichting Veronica Top 40, een hitlijst die anno 2007 nog steeds toonaangevend is. En zowel Bert Bossink als vele andere fans van Radio Luxembourg hebben het daarna, zover ze het hebben gedaan, moeten doen met hun eigen geschreven exemplaar van ‘De Hitparade van Radio Luxembourg.’