Nieuw boek REM eiland
Het was op 9 oktober 1963 dat er voor het eerst in de geschreven pers gewag werd gemaakt van plannen te komen tot een commercieel televisiestation, dat vanuit volle zee haar signalen tot de kijkers in Nederland wenste te brengen. In de berichtgeving werd gesteld dat het de verwachting was, dat tegen het einde van het voorjaar van 1964 programma's, gevuld met amusement en reclameboodschappen, waren te verwachten.
'Dit nog naamloze station zal in volle zee buiten de vaarroutes worden gebouwd op een platform, zoals deze ook worden gebruikt bij oliewinning uit de zeebodem. Het zenderbereik zal een groot deel van Nederland gaan bedekken. Kanaal en golfbereik zullen zodanig worden gekozen, dat de bestaande verbindingen in het land en het lucht- en zeeverkeer geen hinder zullen ondervinden. De programma's en de reclame worden verzorgd door de N.V. Reclame Exploitatie Maatschappij, REM, te Den Haag, met als directeur de heer W.J. Hordijk.'
In 2014 is het vijftig jaar geleden dat dit commerciƫle initiatief van start ging. Ik neem U graag mee in mijn nieuwe boek meer terug naar een periode waarin Nederland nog een behoorlijke conservatieve sfeer hing en midden in de opbouw, na de Tweede Wereldoorlog, verkeerde.
Dit boek is nu te bestellen bij de Stichting Media Communicatie Groningen. Voor Nederland 20 Euro, inclusief verzendkosten. Voor Belgiƫ 23 Euro, inclusief verzendkosten.
ING bank NL85INGB0004065700 BIC nummer van de bank is INGBNL2A
Ten name van Media Communicatie Groningen Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bron/tekst: Hans Knot