Noordzee jingle master boven water
Heel af en toe komt er, wat de zeezenders betreft, na ruim 50 jaar toch nog iets unieks "boven water". Dit keer de originele 4-sporen band met de RNI / Robbie Dale Soundpush jinglesessie gebaseerd op Gwinsound series #9. Verpakt in een doos zonder enig opschrift was dit een leuke verrassing. Vóór elke jingle had de technicus een ruitertje op de band geplakt. Een markering zodat men snel naar het begin kon spoelen. Op spoor 1 staat het Gwinsound pakket en over de overige 3 sporen verdeeld, de zang van nu nog steeds onbekende zangers.
Niels Zack heeft de Noordzee jingle mastertape gedigitaliseerd en Norman Barrington heeft de 4 sporen naar stereo gemixed. Niels en Norman schreven daarna de verklarende tekst op deze pagina.
En dankzij Niels en Norman is de Noordzee jingle mastertape nu, exclusief op MediaPages, voor het eerst te beluisteren:
Norman Barrington over het Noordzee pakket: 'Gwinsound used the same singers as PAMS, notably soloists Trella Hart (Arise and Swiszle! & Bubbling over with Funnn) and Peyton Park (Let the Good Times Roll & We don't Want all our Listeners). Tom Gwin's 'Gwinsound' best packages were series#2 series#5 (You're a Pussycat n' You're Where its at) and this one, series #9, which no one including me had heard before, until Robbie discovered it, cleverly having it edited and sung over, creating an RNI that was a new jingle package to European radio.
Norman over zijn mix van de Noordzee master: 'I have included the edits Robbie made without oversings for the sake of completeness. The alternate "Music Action Man" cut was added in 1973 and originates from Ken Justiss' own resing'.
Niels Zack over de historie van de Noordzee master: 'In 1970, toen dit pakket werd opgenomen, nam Soundpush nog op 4 sporen op. Daarvoor gebruikte men een Duitse Vollmer 216 recorder met Kodak band van 1 inch (2,54 cm) breed met een snelheid van 38 cm/s. Toen kort na de aanschaf van de Vollmer 216 machine bleek dat deze wat zweefde waardoor de muziek jankte kwam de eigenaar / ingenieur hoogstpersoonlijk uit Duitsland met in de kofferbak van zijn auto een Tonwellen-Feinjustierinstrument om daarmee een hochkomplizierte Feinjustierung uit te voeren. Dit bleek niet meer dan een stuk stalen pijp wat hij om de capstanas van de recorder schoof en vervolgens er met zijn volle gewicht aan ging hangen totdat de as recht stond. Zo vertelde voormalig Soundpush technicus Jan Audier ons vorige maand. De Sony mengtafel en de recorder waarmee de jingles destijds mono door Robbie afgemixed zijn staan sinds jaar en dag in Museum RockArt. Nog een aardig feit is dat Soundpush CMS eigendom was van Veronica en dat men er geen enkele moeite mee had dat jingles voor de concurrent daar opgenomen werden. CMS stond dan ook voor Commercïele Muziek Studio, het leverde geld op'.
Foto 1: Wim & Niels met de Noordzee mastertape (Copyright: MediaPages)
Foto 2: Norman Barrington & Ad Bouman (Copyright: MediaPages)
Audio digitalisering: Niels Zack / Audio stereo mix: Norman Barrington
Bron/tekst/: Niels Zack / Norman Barrington / MediaPages
Tags: Nieuws Archief