Newsweek stopt gedrukte editie
De luisteraars van Radio Caroline in de jaren tachtig, toen men nog krachtig haar programma's vanaf de MV Ross Revenge de ether instuurde, herinneren zich zondermeer de mooie reclame die er werd gemaakt voor het Amerikaanse opinieweekblad Newsweek, dat gekoppeld was aan de nieuwsbulletins van Radio Caroline. Na de reclame werd het nieuws gelezen door o.a. Jay Jackson (foto). In de diverse tijdschriften winkels lag het weekblad in die tijd, en ook heden ten dage, voornaam in de schappen.
Newsweek is een Amerikaans wekelijks nieuwsmagazine gepubliceerd in New York City. Het magazine wordt in heel de Verenigde Staten en Canada gedistribueerd. Het is het op één na grootste wekelijkse nieuwsmagazine, na TIME Magazine, maar voor U.S. News and World Report. Van de drie grootste magazines wordt Newsweek over het algemeen als liberaal beschouwd, terwijl U.S. News vaak als conservatief wordt gezien. Time circuleert in het midden van het spectrum.
Newsweek werd in 1933 door Thomas J.C. Martyn in New York City opgericht. Het is sinds 1961 onderdeel van de Washington Post Company, die onder andere eigenaar is van een aantal media gerelateerde bedrijven, zoals The Washington Post en het onlinemagazine Slate. Per week werden er van de Amerikaanse editie wekelijks zo'n 4 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 3,1 miljoen in Noord-Amerika. Speciale edities worrden uitgebracht in andere talen dan Engels: Arabisch, Japans, Koreaans, Pools, Russisch, Spaans en sinds november 2008 ook Turks. Ook is er een internationale editie in het Engels.
Doordat het weekblad ook een digitale versie heeft werd de omzet steeds dalende. Op donderdag 18 oktober is bekend gemaakt dat de gedrukte versie van het weekblad zal gaan verdwijnen, waardoor na 80 jaar een eind komt aan Newsweek in de tijdschriftrekken.
Tina Brown, hoofdredacteur van zowel Newsweek als The Daily Beast, het dagelijkse online site dat vorig jaar gecombineerd werd met Newsweek, heeft online verklaard dat op 31 december aanstaande een eind aan de papieren versie komt. Ze stelde dat vooral het toenemende gebruik door lezers van de tablet computer, gecombineerd met de steeds afnemende belangstelling voor advertenties in de gedrukte versie, tot de beslissing heeft geleid.
Bron / tekst: Hans Knot
Foto: Jay Jackson leest het nieuws aan boord van de Ross Revenge voor Radio Caroline (videostill uit deze video)