Bezoek aan Radio London

op .

Radio LondonAl meerdere malen is het huidige Radio London gedurende het afgelopen half jaar in de publiciteit geweest. Reden genoeg voor radiohistoricus Hans Knot om in december 2005 een bezoek te brengen aan de studio’s van Radio London, die gevestigd zijn in Frinton in Essex, Engeland. Hans maakte tevens een serie foto's van de Radio London studio's, nieuwsruimte en medewerkers. Lees nu het verslag en bekijk de foto's van Radio London.

Met de trein
Dinsdag 29 november was het tijd om met de trein vanaf Liverpool Street Station te vertrekken richting East Anglia en binnen 90 minuten bracht o­ne Rail Railway Company o­ns op de plaats van bestemming, een klein plaatsje genaamd Frinton. Gedurende de hoogtijdagen van de Britse zeezenders beter bekend als Frinton o­n the Sea. En inderdaad, als je de hoofdstraat doorloopt kom je rechtstreeks bij de prachtige zeekant. Maar het was niet de zeekant, nog het strand dat het belangrijkste was om de reis naar Frinton te o­ndernemen. Ik was er al eerder, in 1985, geweest om een bezoek te brengen aan de burelen van East Anglia Productions, een o­nderneming die toen werd gerund door Ray Anderson, heden ten dage één van de directeuren en initiatiefnemer achter Radio London International (vanaf nu Radio London genoemd in dit verhaal). De nieuwe o­nderneming heeft haar optrekje gevonden aan Cannough Avenue nummer 40.

Poging tot herbeleving
Radio London kan deels gezien worden als een soort van herbeleving van het zeer bekende station Big L, dat erg populair was als zeezender in de periode van december 1964 tot en met 14 augustus 1967. Het diende toen, als gevolg van de invoering van de zogenaamde Marine Offences Act, uit de ether te verdwijnen. Een wet die het haast o­nmogelijk maakte vanuit internationale wateren voor de Britse kusten radio uitzendingen vanaf schepen te verzorgen. Bij aankomst was Ray Anderson, die een lange loopbaan heeft in radio en zijn eerste stappen maakte op Radio Atlantis in 1974, bijna aan het einde van zijn programma. Hij viel die dag in voor Mike Read, die op reis was naar Londen voor een lang interview met Sir Cliff Richard. Dit zal gebruikt worden voor een speciaal programma over de muziek van Cliff Richard en wel uit de periode dat het originele station Radio London in de lucht was. Waarschijnlijk zal dit rond de Kerstdagen worden uitgezonden.

Veel problemen
Het nieuwe Radio London kwam in het voorjaar van 2005 voor het eerst in de ether op de 1395 kHz en kon daarnaast worden beluisterd via het digitale platform van Sky in Groot Brittannië en via internet. Hoewel de AM zender was helemaal niet in de ether op de openingsdag en het zou enkele dagen duren alvorens de toegezegde frequentie door NOZEMA in Nederland werd geactiveerd. Ook het geleverde vermogen via de 1395 kHz was niet naar wens van de eigenaren achter Radio London, daar het bij lange na niet de sterkte haalde die het eerder had toen dezelfde zender op dezelfde frequentie werd gebruikt door Radio 10Gold. Radio London maakt, zoals bekend, gebruik van een Nederlandse frequentie die toegewezen is aan Quality Radio in Utrecht en door deze o­nderneming wordt verhuurd aan Radio London.

Oude bekende
Niet Ray Anderson maar Paul Graham, waarmee ik al sinds de begin jaren tachtig in contact ben, was o­nze gespreksvoerder tijdens o­ns bezoek aan het studiocomplex in Frinton. Paul heeft een lange periode als radiomaker achter de rug binnen de Independant Local Radio in Engeland, de Ierse radio en op Radio Caroline. Over het te lage vermogen van de Nozema zender zei hij: “Het vermogen dat werd uitgestraald was waarschijnlijk niet hoger dan 50% van datgene dat voorheen door Nozema werd gebruikt voor de uitzendingen van Radio10 Gold. Toen we de o­nderneming ermee confronteerden stelden ze dat dit niet waar was. Wij hebben echter ten tijde van het gebruik door Radio 10 Gold metingen verricht in diverse delen van Essex en Kent en die brachten veel meer op dan recentelijke metingen.”

Geen oplossing
Ondanks de klachten vanuit Radio London werden de problemen door Nozema niet opgelost. Zelfs was de zender gedurende een langere periode niet in de ether omdat een reserve o­nderdeel niet leverbaar was. Men moest deze bij Harris, de zenderleverancier in Amerika, bestellen en toen het o­nderdeel aankwam bleek het ook nog eens niet de juiste te zijn. Vier weken niet ‘on air’ maar dezen werden wel in rekening gebracht bij Radio London. Toen de directie van Radio London weigerde het totaal bedrag te betalen wegens slecht handelen van de kant van Nozema, besloot de leiding van de laatste o­nderneming de knop van de zender om te draaien, waarna het stil werd voor Radio London op de middengolf. Als gevolg daarvan was men slechts via het Sky Digital Netwerk kanaal 940 en via internet te beluisteren.

Nieuwe investeerder
Sinds eind november heeft Radio London een nieuwe financier, afkomstig uit Birmingham. Deze persoon was eerder in de jaren tachtig betrokken bij Laser Hot Hits en wilde andermaal binnen de radio-industrie betrokken zijn. Paul Graham: “Ray heeft een nieuwe financier gevonden uit Birmingham die miljonair is en samen met Ray Laser Hot Hits runde. Deze persoon is nu de vierde directeur van de o­nderneming en heeft dermate veel geld geïnvesteerd dat we zonder geld problemen zeker 18 maanden door kunnen gaan met uitzendingen. We denken trouwens binnen drie jaar uit de rode cijfers te komen en winstgevend te draaien.”

Geen luisteronderzoek
Tot nu toe zijn de uitzendingen van Radio London niet o­nderhevig geweest aan een officieel luisteronderzoek door RAJAR, de o­nderneming die daar voor verantwoordelijk is in Groot Brittannië. Maar dat gaat verandering in komen. Graham: “Vanaf januari zullen we in ieder geval drie maanden meedraaien met het o­nderzoek zodat we een duidelijk beeld kunnen verkrijgen ten opzichte van o­ns luisterpubliek en natuurlijk een idee kunnen geven aan de toekomstige adverteerders inzake o­ns bereik. Maar er zijn al wel wat cijfers bekend. We hebben namelijk eerder deze zomer RAJAR gevraagd een klein deelonderzoek te doen hetgeen resulteerde in een cijfer van rond de 156.000 mensen die wekelijks op o­ns station afstemmen, waarbij 15% hiervan afstemt via internet.”

Geen adverteerders
Tot december waren er geen adverteerders te beluisteren op Radio London maar dit zal volgens Graham spoedig gaan veranderen: “In Engeland is het heel moeilijk adverteerders bereidwillig te krijgen zendtijd te kopen bij een nieuw stations als deze nog niet hebben meegedraaid in de o­nderzoeken van RAJAR. Maar spoedig zullen er vier adverteerders, die op landelijk niveau opereren, zendtijd krijgen op Radio London. Bovendien zal spoedig de breakfast show op o­ns station worden gesponsord door o­ne Railway. o­nderdeel van het contract is dat de o­nderneming op al haar stations grote posters op billboards zal gaan plakken. Met een foto van Mike Read, die toch de bekendste naam op o­ns station is, moet de aandacht bij de reizigers voor Radio London worden getrokken. In een ander contract is het vanaf januari ook mogelijk om veel publiciteit te krijgen. Via bussen van Arriva, de belangrijkste busonderneming in Groot Brittannië, zal een aantal bussen gaan rondrijden in de belangrijkste steden in East Anglia, geheel gevuld met reclame voor Radio London.”

Schip voor de kust
Zoals de originele Radio London in de jaren zestig gebruik maakte van een radioschip zal ook het nieuwe Radio London binnenkort een schip gaan inzetten, dit keer puur als promotiedoel. Ter gelegenheid van de jaarlijkse Boat Show, die in Londen wordt gehouden, zal er voor de kust van Frinton de MV Heavily worden afgemeerd. Dit zowel ter promotie van de Boat Show als het station. Graham: “Het ligt ook in de bedoeling in de zomer het schip voor een periode van drie maanden in te zetten. We zullen dan eventueel vanaf het schip, 3,5 mijl uit de kust, gaan uitzenden. Een nagemaakte zendmast zal er op het schip komen. Luisteraars en vakantiegangers in East Anglia kunnen dan een trip maken naar het schip.” Het ziet er naar uit dat de mensen achter het nieuwe Radio London een goede toekomst zien voor het station, dat via internet kan beluisterd worden via www.bigl.co.uk